
Programma “Zie ons talent”
Iedereen gelukkig
Onze ervaring is dat gemeenschapszin, taalles en vroegtijdige participatie ertoe leiden dat nieuwkomers zo snel mogelijk volwaardige inwoners van ons land worden.
Onze ambitie is daarom: Iedereen gelukkig en niemand een uitkering.
Bekwame leerlingen bij Iedereen aan Boord

Op onze school zitten veel hooggewalificeerde mensen, zoals architecten, bouwkundigen, technici, kappers, koks etc.
Sinds het ingaan van de nieuwe wet mogen asielzoekers vanaf zes maanden nadat ze in Nederland zijn gearriveerd gewoon werken!
Als u op zoek bent naar personeel, volg ons dan op LinkedIn, daar laten we u geregeld kennismaken met onze leerlingen en hun kwaliteiten:
- Laura Faber: https://www.linkedin.com/in/laura-hiltje-faber
- Sanne Terlouw: https://www.linkedin.com/in/sanneterlouw
U kunt ons natuurlijk ook bereiken via e-mail: [email protected].
Programma “Zie ons talent”
Visie:
Het programma “Zie ons talent”richt zich op directe participatie van asielzoekers en statushouders op de arbeidsmarkt, met als doel hen sneller te laten integreren, een zinvolle bijdrage te leveren aan de maatschappij en de druk op sociale voorzieningen te verminderen. Door samenwerking met lokale werkgevers, onderwijsinstellingen en vrijwilligersorganisaties kunnen we een efficiënt en effectief traject bieden. Door middel van onderwijs, jobcoaching en persoonlijke ondersteuning, vergroten we hun kansen op een goed en zinvol bestaan in Nederland en verminderen we maatschappelijke kosten. Het project bouwt voort op de bewezen resultaten van de voorinburgeringsschool Iedereen aan Boord.
Doelgroep:
Asielzoekers en statushouders die gemotiveerd zijn om te werken en gevestigd (gaan) worden in de regio.
Opzet van het Programma:
Fase 1: Voorbereiding (eerste 6 maanden)
Doel: Taalles, voorbereiding op de arbeidsmarkt en kennismaking met de Nederlandse samenleving.
Activiteiten:
- 18 uur per week taalles (Nederlands als tweede taal).
- 3 uur per week begeleiding naar werk (MAP).
- 3 uur per week KNM (kennis over de Nederlandse maatschappij).
- Vrijwilligerswerk en praktische integratieactiviteiten (bijv. netwerken, omgaan met geld, digitale vaardigheden).
Fase 2: Arbeidsparticipatie (na 6 maanden)
Doel: Directe instroom op de arbeidsmarkt met behoud van ondersteuning.
Activiteiten:
- Werken in een reguliere baan of leerwerkplek.
- 6 uur per week aanvullende taallessen op de werkplek of bij Iedereen aan Boord.
- Eventueel vakspecialistische aanvullende opleidingen.
- Individuele begeleiding bij werkgevers om inclusie te waarborgen.
Resultaten:
- Voor deelnemers: Snelle integratie, verhoogd psychisch welzijn, betere taalvaardigheid en economische zelfredzaamheid.
- Voor werkgevers: Toegang tot gemotiveerd personeel, invulling van arbeidsmarkttekorten.
- Voor de samenleving: Lagere uitkeringskosten en hogere maatschappelijke draagkracht.
Financiën:
Het project kan worden gefinancierd via middelen voor arbeidsparticipatie, aangevuld met bijdragen van betrokken werkgevers en subsidies. Partners:
- Lokale/regionale werkgevers
- Vakspecialistische opleidingsinstituten
- Vrijwilligersorganisaties Dit project biedt een directe en efficiënte oplossing voor arbeidstekorten en bevordert tegelijkertijd de inclusie van nieuwkomers in Nederland.
TWV
Als u een asielzoeker in dienst neemt, moet u een TWV (tewerkstellingsvergunning) voor hem of haar aanvragen. Dat is niet moeilijk. Op de website van het UWV staat hoe dat moet.
Stageplaatsen
Op dit moment zoeken we ook stageplaatsen in de middag voor onze leerlingen. ’s Morgens krijgen zij dan nog aanvullend taalles, ‘s middags kunnen zij kennismaken met uw bedrijf. Staat u hier voor open? Stuur ons dan een mailtje ([email protected]).

Ik heb hier op deze school veel geleerd en we hebben goede dagen gehad. Ik hoop dat deze ervaring nooit eindigt. Dank aan Arjuna voor het feit dat zij ons zoveel heeft geleerd. Ik hoop dat haar leven gelukkig is. Ik wens iedereen succes. Bedankt Rory, dat je ons hebt geleerd hoe we met de toekomst moeten omgaan.

Meer weten? Of hebt u vacatures?
Neem contact met ons op.